Tuning

De tuning van een Lomax, Burton of Voglietta (of 2cv6) kan op verschillende manieren gebeuren.

De meest eenvoudige manier is gebruik maken van een elektronische ontsteking. De voordelen hiervan zijn dat er op het juiste tijdstip een krachtige vonk komt. Bij de door Auto Bouw Service gebruikte 123Ignition is het ook zo dat er geen slijtage meer optreed in de ontsteking, omdat bij deze ontsteking de mechanische vervroeging is vervangen door een elektronische vervroeging.. Deze manier levert niet direkt veel meer PK's op, maar zorgt er wel voor dat de auto lekker oppakt en goed trekt.


Verder kunnen bij de standaard motor ook nog grotere sproeiers in de carburateur geplaatst worden. Ook dit levert wat meer trekkracht en beter lopen van de motor op.

Een veel gebruikte en betrouwbare manier van opvoeren is het inbouwen van een Visa 2 cilinder motor. Deze motor levert 35 pk tegen 28 pk van de 2cv motor en is tevens direkt voorzien van een elektronische ontsteking. Voor de plaatsing van deze motor is wel een beugel nodig om de sensoren te plaatsen. Ook raden we aan het vliegwiel en koppelingshuis aan te passen. Dit zijn slechts kleine ingrepen. Verder heeft deze motor dezelfde afmetingen als de 2cv motor en kan deze dus zonder problemen worden ingebouwd. Auto Bouw Service heeft diverse Visamotoren in voorraad staan.


Een andere manier is om de standaard 2cv6 motor te voorzien van een 650 cc bigbore kit. Dit in combinatie met een 123 ontsteking, levert goede prestaties. De motor heeft veel kracht onderin en trekt dus goed. De bigbore kit is zeer eenvoudig te monteren.


Bij testen met de door Auto Bouw service opgevoerde Lomax. kwamen op de testbank mooie resultaten naar boven.

Zo heeft de Lomax met het bigbore kit 47,4 pk en een maximum koppel van 80 Nm bij 3500 toeren.

Standaard motor.

Standaard Bigbore.

ABS Bigbore.

 




Het is naast het gebruik van een bigbore kit ook mogelijk een licht vliegwiel te monteren. Abs levert hiervoor vliegwielen in verschillende stadia.

 

Om al dat geweld tot stilstand te kunnen brengen, heeft ABS ook speciale remschijven. Deze zijn op een speciale manier gefreesd en zorgen voor een grotere remkracht en voorkomen faiding (verglazing bij veelvuldig remmen) door een betere warmte afvoer.

 




Voor diegene die het dan allemaal nog niet snel genoeg vinden is er ook nog de mogelijkheid een Moto Guzzi motor in te bouwen. Dit levert direkt enorm veel PK's op. Een nadeel is wel dat het veel aanpassingen vergt. Zo is het noodzakelijk een adapterplaat te gebruiken, een adapter voor het vliegwiel en aanpassingen aan het koetswerk. Verder moet er een uitlaat gemaakt worden. Je moet je wel realiseren dat deze optie niet door de RDW is toegestaan en dat het dus geheel voor eigen risico gebeurt.



De Guzzi past na aanpassing in zowel de 223/224 als de Variant of Lambda.



1e vermogensdag op 30 Oktober 2010 bij Auto Bouw Service.
Klik hier voor resulaten.